Nathalie Collé

Nathalie Collé est Maître de Conférence à l’Université de Lorraine où elle enseigne la littérature, l’histoire, et la culture anglaises. Ses recherches portent sur l’histoire du livre, de l’édition et de l’illustration, ainsi que sur la sociologie des textes et les rapports texte-images. Elle est spécialiste des « après-vies » graphiques et visuelles des classiques de la littérature anglaise, et notamment des récits de voyages fictifs. Elle est membre de SHARP (the Society for the History of Authorship, Reading and Publishing), de l’IJBS (the International John Bunyan Society), de IAWIS/AERTI (the International Association of Word and Image Studies / Association Internationale pour l’Étude des Rapports entre Texte et Image) et de la SELVA (Société d’Étude de la Littérature de Voyage du monde Anglophone). Elle est co-directrice et co-rédactrice en chef, avec Monica Latham, de la collection Book Practices & Textual Itineraries (Pratiques du Livre & Itinéraires du Texte, 2011–) publiée aux PUN – Éditions Universitaires de Lorraine.

http://idea-udl.org/members/colle/

Directions d’ouvrages collectifs et de numéros de revues

2020 | Nathalie Collé and Monica Latham, gen. eds. and dirs. Sophie Aymes, Brigitte Friant-Kessler and Maxime Leroy, guest eds. Illustrating Identity-ies. Vol. 10. Collection Book Practices & Textual Itineraries. Nancy: PU de Nancy – Éditions Universitaires de Lorraine, à paraître en 2020.

2019 | Nathalie Collé and Monica Latham, gen. eds and dirs. Sophie Aymes, Brigitte Friant-Kessler and Maxime Leroy, guest eds. Illustrating History / Illustrer l’Histoire. Vol. 7. Collection Book Practices & Textual Itineraries. Nancy: PU de Nancy – Éditions Universitaires de Lorraine, 2019. 252 pages. ISBN 978-2-8143-0525-0.

http://www.lcdpu.fr/livre/?GCOI=27000100202580

2017 | Nathalie Collé and Monica Latham, gen. eds. Sophie Aymes, Brigitte Friant-Kessler and Maxime Leroy, guest eds. Illustration andIntermedial Avenues. Vol. 5. Série Book Practices & Textual Itineraries. Collection “Regards croisés sur le monde anglophone”, Nancy: PU de Nancy – Éditions Universitaires de Lorraine, 2017. 184 pages. ISBN 978-2-8143-0301-0.

http://www.lcdpu.fr/livre/?GCOI=27000100440130

2015 | Nathalie Collé, Monica Latham and David Ten Eyck, eds. Contemporary Textual Aesthetics. Vol. 3. Série Book Practices & Textual Itineraries. Collection “Regards croisés sur le monde anglophone”, Nancy: PU de Nancy – Éditions Universitaires de Lorraine, 2015. 178 pages. ISBN 978-2-8143-0186-3.

http://www.lcdpu.fr/livre/?GCOI=27000100406840

2014 | Nathalie Collé-Bak, Monica Latham and David Ten Eyck, eds. Textual Practices in the Digital Age. Vol. 2. Série Book Practices & Textual Itineraries. Collection “Regards croisés sur le monde anglophone”, Nancy: PU de Nancy– Éditions Universitaires de Lorraine, 2014. 170 pages. ISBN 978-2-8143-0175-7.

http://www.lcdpu.fr/livre/?GCOI=27000100393230

2011 | Nathalie Collé-Bak, Monica Latham and David Ten Eyck, eds. Tracing the Contours of Literary Works. Série Book Practices & Textual Itineraries. Vol. 1.Collection “Regards croisés sur le monde anglophone”, Nancy: PU de Nancy, 2011. 212 pages. ISBN 978-2-8143-0076-7.

http://www.lcdpu.fr/livre/?GCOI=27000100922240

Articles et chapitres d’ouvrages

2019/20 | Introduction. The Pilgrim’s Progress. By John Bunyan. With the Watercolour Illustrations by William Blake. London: The Folio Society Ltd, 2019/20. Pages xi-xx + 331-333.

2018 | “Wayfaring Images: The Pilgrim’s Pictorial Progress”. The Oxford Handbook of John Bunyan. Eds. Michael Davies and W. R. Owens. Oxford: Oxford University Press, 2018. Pp. 624-649.

2018 | “‘[W]hen thou dost anneal in glasse thy storie’: Retelling Bunyan and Rehabilitating Dissent in Stained-Glass Windows”. Bunyan Studies: John Bunyan and his Times(2018) : 84-113.

2013 | “The Pilgrim’s Progress, Print Culture and the Dissenting Tradition”, ed. Sandro Jung, Essays and Studies. “British Literature and Print Culture”. Cambridge: D. S. Brewer, 2013. Pp. 33-57.

2013 | “Spiritual Transfers: William Blake’s Iconographic Treatment of John Bunyan’s The Pilgrim’s Progress”. British Literature and Spirituality: Theoretical Approaches and Transdisciplinary Readings. Eds. Franz Karl Wöhner and John S. Bak. Zürich; Berlin: Lit Verlag, 2013. Pp. 145-170.

2012 | “L’illustrateur comme auteur ou co-auteur du texte, ou l’unicité de l’acte auctorial remise en cause par la mise en images”.Les Acteurs du Livre. Dir. Sylvie Ducas. Paris: Nicolas Malais ed., 2012. Pp. 65-85.

2011 | “Bringing Images into the Text: Illustrations as Allo-/Xeno-Geneic Forms of Discourse”. Formes allogènes dans le discours: imbrication et résonance dans la littérature et les arts anglophones. Dirs. Fabienne Gaspari et Catherine Mari. RIVES, Cahiers de l’Arc Atlantique Numéro 6. Paris: L’Harmattan, 2011. Pp. 293-313.

2011 | “Bunyan’s Pilgrims on Canvas, on Stage, in the Cellar, and in the Art Gallery: The History, Loss and Renaissance of the Moving Panorama of Pilgrim’s Progress”. Bunyan Studies: John Bunyan and his Times 15 (2011) : 112-128.

2011 | “The Pilgrim’s Progresses of Bunyan’s Publishers and Illustrators, or the Role of Illustrations in the Life of a Text/Book”. Tracing the Contours of Literary Works. Série Book Practices & Textual Itineraries, vol. 1.Collection“Regards croisés sur le monde anglophone”. Nancy: PU de Nancy, 2011. Pp. 157-182.

2010 | “Spreading the Written Word through Images: The Circulation of The Pilgrim’s Progressvia its Illustrations”.Revue de la Société d’Études Anglo-Américaines des XVIIe et XVIIIe siècles(2010, numéro spécial) : 223-246.

2010 | “Illustrations of Literary Classics: New Lives for New Books”. Les Vies du livre / The Lives of the Book. Collection “Regards croisés sur le monde anglophone”. Nancy: PU de Nancy, 2010. Pp. 83-99.

2009 | “L’Ur-texte et son double ? De l’autre côté du miroir des illustrations, avec The Pilgrim’s Progressde John Bunyan”. Left Out: Texts and Ur-Texts. Collection “Regards croisés sur le monde anglophone”. Nancy: PU de Nancy, 2009. Pp. 193-217.

2007 | “The Role of Illustrations in the Reception of The Pilgrim’s Progress”. Reception, Appropriation, Recollection: Bunyan’s Pilgrim’s Progress. Eds. W. R. Owens and Stuart Sims. Collection “Religions and Discourse”, vol. 33. Dir. James M. M. Francis. Peter Lang, 2007.Pp. 81-97.

2005 | “Le lecteur face au livre illustré: la tête et les sens entre texte et images”. L’affect et le jugement, Mélanges offerts à Michel Morel à l’occasion de son départ à la retraite. Dirs. Colette Stévanovitch et Henry Daniels. Publications de l’AMAES, Collection GRENDEL n° 6, Nancy, 2005. Pp. 113-147.

2001 | “D’un siècle à l’autre: variances et constantes des images dans les éditions illustrées de The Pilgrim’s Progress de John Bunyan”. Doctissimus, “Quoi de neuf, doc ? ”. Bulletin de l’Association des Doctorants en Lettres et Sciences Sociales, Université de Bretagne Occidentale, année 2001. Pp. 31-49.

2001 | “La destinée iconographique de The Pilgrim’s Progressde John Bunyan du XVIIe siècle au début du XIXe siècle: répétitions, variations en chaîne, et mutations”. Bulletin de la Société d’Études Anglo-Américaines des XVIIe et XVIIIe sièclesNuméro 53 (2001) : 201-232.

Articles à paraître

2021 | “Illustrating Beyond the Text and Page: Gulliver’s Travelsthrough time, space and media”. A Companion to Eighteenth-Century Literary Illustration. Eds. Leigh G. Dillard and Christina Ionescu. Volume III: “Bestsellers”. Bethlehem, PA: Lehigh University Press, 2021.

2020 | “Graphic Afterlives: Literary Texts, Illustrations and Beyond”. A Companion to Eighteenth-Century Literary Illustration. Eds. Leigh G. Dillard and Christina Ionescu. Volume I: “Theoretical Approaches”. Bethlehem, PA: Lehigh University Press, 2020.

2019/20 | “Extra-illustrating the road: maps as material and conceptual add-ons to John Bunyan’s Pilgrim’s Progress”. The Unique Copy: Extra-Illustration, Word and Image, and Print Culture. Eds. Christina Ionescu and Sandro Jung.Special Issue of the Journal Wolfenbütteler Notizen zur Buchgeschichte. Herzog August Library (HAB), Wolfenbüttel. 2019-2020.